top of page
  • Amalie

Hvorfor skal bedriften din investere i et CRM-system?

Oppdatert: 9. jun. 2023

Å etablere og opprettholde gode kundeforhold, som effektivt kan skapes gjennom et CRM-system, burde være en prioritet for alle bedrifter. Du lurer kanskje på om det er nødvendig for bedriften å gå til anskaffelse av et CRM-system, eller hvilke fordeler et CRM-system kan gi deg og bedriften? I denne artikkelen skal vi gi deg svaret på akkurat det.


Ta steget fra Excel til CRM

Excelark eller Wordfiler kan fungere dersom du har få kunder og lite informasjon du skal ta vare på, men det blir ofte rotete og uoversiktlig likevel. Med et CRM-system trenger du ikke å bruke tid på å lete og søke i dokumenter. I stedet henter du raskt frem informasjonen du trenger ved enkle søk i CRM-systemet.


Ved å ha informasjon lagret i filer, kan det i noen tilfeller bli vanskelig å få tilgang til dem. Skal en kollega hjelpe deg med en kundesak, må alle nødvendige filer sendes over eller lagres i en felles sky. Dersom du skal jobbe på en annen PC enn den dokumentet ble opprettet på i utgangspunktet, må du eksempelvis lagre arbeidet i skyen og ikke på PC-en, eller om du er syk kan ikke kollegaene dine uten videre ta hånd om sakene dine på grunn av manglende informasjon. Med et CRM-system kan du lagre all informasjon på et kundeforhold tilgjengelig for alle i bedriften, og ikke i filer og mapper spredt på ansattes PC-er og i ulike mapper i skyen. Med all informasjon tilgjengelig for alle, og alltid lagret i skyen, blir det raskt lettere å samarbeide på tvers av teamet.


Ved å lagre all kundeinformasjon i et CRM-system, legger du også til et nytt lag av sikkerhet. Du sørger dermed for at all kundeinformasjon er lagret på en sikker måte og at dataene blir sikkerhetskopiert, og unngår datatap.


Øk kundetilfredsheten

Alle avdelinger i bedriften kan dra nytte av et CRM-system. Salgsavdelingen kan effektivisere prosessene sine ved blant annet å finne raskt frem til kundeinformasjon og bli påminnet om å følge opp kunder. Markedsføringsteamet kan bruke CRM-systemet til å forbedre markedsføringsstrategiene sine, og dermed øke sjansen for å konvertere potensielle kunder til faktiske kunder. Supportavdelingen kan gi kundene bedre oppfølging ved å ha all kundehistorikk og kundeinteraksjoner tilgjengelig. Resultatet blir at bedriften levere høyere kvalitet på kundestøtte og dermed gir kunden en bedre og mer personlig opplevelse. Systemet kan lagre informasjon, som kjøpshistorikk, kontaktpersoner og preferanser. Er kunden en rett-på-sak-kunde som ikke ønsker småprat, eller liker kunden at du spør henne om hvor hun reiste på ferie i sommer? Ved å ha slik informasjon lagret i et system tilgjengelig for alle brukere, kan du lettere tilpasse kommunikasjonen til kundens preferanser og således skape en tillitsvekkende relasjon.



Integrasjon med andre programmer

Et CRM-system kan også integreres med flere andre programmer, som ERP-systemer, verktøy for prosjektledelse, regnskap, og ulike sosiale plattformer. Du slipper da dobbeltregistrering i flere programmer, og CRM-systemet kan gi deg enda bedre data når flere systemer synkroniseres og samler kundeinformasjonen.


Å ha et CRM-system er i dag mer en nødvendighet for en bedrift fra et tidlig stadium, enn noe som bare er "fint å ha". Med et CRM-system lagres all kundeinformasjon og kundeinteraksjon på ett sted, tilgjengelig for alle brukere. Bonusen er at kan du sove godt om natten, vel vitende om at bedriften lagrer kundeinformasjon på en sikker måte.



תגובות


bottom of page